В НОГУ З ҐЕНДЕРОМ!

14 грудня у багатьох фабрикант(ок)ів стався «розрив шаблону». А все чому? Тому що тема звичайної майстерні була не така вже звичайна і звична для нашої громади. «Незайві поради про ґендер у проєкті» надавала фабрикант(к)ам Наталія Мирошніченко, наша менеджерка з комунікацій.


Про що говорили? Про ґендер, який завжди з нами, та про ґендерні аспекти у написанні проєктів.


Доречі, принцип ґендерної рівності чоловіків та жінок в усіх сферах життя закріплений у статті 3-й Конституції України. А ще статтею 24-ю Конституції жінкам надаються рівні з чоловіками можливості у громадсько-політичній та культурній діяльності, у здобутті освіти та професійній підготовці, у праці та винагороді за неї і т. д. Але, відповідно до законодавства, лише жінкам надається можливість поєднувати працю з материнством (ну і як Вам таке розуміння принципу ґендерної рівності???).


А тепер про майстерню: спочатку фабрикант(к)и пограли і за сукупністю рис характеру та інших ознак змогли знову «ідентифікувати» себе, людину, як чоловіка чи жінку – так визначилися команди для роботи (багато хто був неабияк здивований результатом).

Потім визначили основні поняття – ґендер, ґендерна роль, ґендерні стереотипи, стать. Так от, ґендер – це певний соціальний конструкт, який визначає соціальну стать людини. Тобто, на відміну від біологічної статі, ґендер є набором соціально рольових самоідентифікацій (самовизначень), які можуть збігатися з суто біологічними особливостями або суперечити їм.


Тривалий час разом «боролися» з ґендерними стереотипами (не всі змогли) і визначалися, що таке ґендерна рівність. Визначилися. Ґендерна рівність є комплексним явищем, одним із основних аспектів сталого людського розвитку та забезпечення прав людини. А, якщо людською мовою, то ґендерна рівність – це:

- участь в процесах прийняття рішень і розподілі ресурсів незалежно від статі та інших ознак;

- рівна оплата за рівну працю незалежно від статі та інших ознак;

- можливість для татусів доглядати за своїми дітьми нарівні з матір’ю;

- рівний розподіл домашньої роботи незалежно від статі та інших ознак;

- рівна можливість вільно обирати професію незалежно від статі та інших ознак і т. ін.

ґендерні питання – це не тільки питання ідентифікації «чоловік-жінка», це питання рівності і недискримінації різних верств та різних груп людей. А якщо говорити про проєкти, то це питання про реальні потреби і можливості усіх, без винятку, громадян, враховуючи стать, вік, соціальний статус, наявність інвалідності та інші особливості людини. Тому, у соціальних проєктах краще:

- відмовитися від вживання дискримінаційної лексики, дискримінаційних висловлювань та мови ненависті (стосовно осіб чи групи осіб на основі ознак раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, інвалідності, етнічного та соціального походження, громадянства, сімейного та майнового стану, місця проживання, сексуальної орієнтації та ґендерної ідентичності, мовними або іншими ознаками);

- наголошувати (у випадку доречності) на важливості принципів ґендерної рівності та недискримінації і звертати увагу на гендерно-чутливі аспекти діяльності;

- у аналітичних/статистичних матеріалах (у випадку доречності) презентувати дані, беручи до уваги ґендерну та недискримінаційну компоненти аналізу.


P.S. А яка у Вас особиста позиція щодо ґендеру?


*Проєкт реалізується за підтримки Фонду сприяння демократії Посольства США в Україні

Хмаринка ##